Polostátní strategie

pátek 16. listopad 2007 08:15

Hromadná doprava
Dalibor Musil - koláž

Řekněme, že Vás oloupí. Ne snad, že bych Vám to přál, ale může se Vám stát, že Vás oloupí, zvlášť pokud se budete potulovat Pražským centrem. Dneska už tam pustí taky kdekoho. Možná jste si mysleli, že centrum města je bezpečná oblast a že se Vám nic nemůže stát, ale to byste se spletli. Nemusí vás u toho taky nutně zbít do bezvědomí a pak Vás ještě oloupit. Stačí, když Vám jen odnesou peněženku s kreditní kartou několika stokorunami a tramvajenkou, která je v tu chvíli asi nejcennější, co v ní bylo.

Kartu zablokujete, nad penězi a peněženkou mávnete rukou. Inu co. Příště si budete dávat lepší pozor a budete už pro jistotu rovnou střílet, nebo alespoň pustíte do nezbedy kapesních 50 kilovoltů, aby si to taky pořádně užil.

Ale co s tramvajenkou? Od té přeci máte ofocené kopie, jelikož Vám je zaměstnavatel částečně proplácí. To Vám přeci na „em há dé“ vystaví za mírný poplatek duplikát. A k tomu kopii či originál pokladního dokladu. Přece si nenechá dopravní podnik platit za jednu službu dvakrát! To přeci MUSÍ vystavit duplikát! Musí? Skutečně? Skutečně byste si to mysleli? No tak to byste se tedy opět šeredně spletli.

Dopravní podnik Hlavního města Prahy se totiž řídí tarifem a tarif, ten schvaluje Ropid a zastupitelstvo města Prahy. A Dopravní podnik Vaše situace nikterak nezajímá. „Tarif“ totiž říká, že máte-li kupon, takovou tu známku s hologramem, ať už jakoukoliv, tak Vám duplikát prostě nevystaví, i kdybyste se na hlavu stavěli. Měsíční, čtvrtletní, roční, doplatkový na dvě nebo čtyři pásma - všechny jsou ztraceny a ofocené kopie jsou Vám na nic. Můžete si s ní vytapetovat pokoj, aby Vám to připomínalo, jak jste byli naivní. Jediný případ, kdy Vám duplikát vystaví je klouzavá jízdenka od-do, která se ale dá zakoupit pouze pro pásmo Nula – tedy po vnitřní Praze. Ale i na tu máte nárok na duplikát jen jednou za dva roky. Takže „pro Vás bude výhodnější si na příští 2 roky koupit měsíční, nebo čtvrtletní, pane“… „kdyby se Vám to stalo zas, tak ať nepřijdete o celej rok“ (a zaplatíte tak logicky víc, než musíte). Teda prý se dá koupit i doplatkový kupón s evidencí, ale to ta paní, kde kupuji jízdenku neví, nebo neumí. Ale i kdyby to ta paní uměla, od toho druhého Vám už duplikát nevystaví. To už je totiž druhý kupón a na ten máte nárok až za dva roky. Tak si musíte příště nechat ukrást jen půlku průkazky, víte ?

No vida. A vy jste si mysleli, že to půjde hladce. Prostě to dopravní podnik nezajímá, že jim platíte za stejnou službu 2x. I kdybyste měli pokladní doklad a kopii potvrzenou od notáře, tak „tarif“ říká, že nemáte nárok. Pokud si snad chcete stěžovat na tarif, tak na Ropidu. Ropidu je ale zase úplně jedno, že jste ztratili, nebo Vám byla ukradena průkazka, která patří Dopravnímu podniku, protože oni pouze schvalují tarif. Prostě Kocourkov, kde tahají vola na radnici.

Trochu mi to připomíná řešení od Českých drah, což je také státní a také dopravní instituce (jaká náhoda, viďte?), která nemůže jezdit včas, protože jí nepatří koleje. Koleje totiž patří jiné firmě. Ta sice chápe, že vlaky potřebují jezdit včas, ale jí to moc netrápí, protože oni ty koleje zase musí opravit. A tak první pokuta, která padla za soustavná a pravidelná zpoždění, padla až po 15 letech. Vypadá to jako polostátní strategie polostátních „firem“. Všechno je tak na půl, nikdo za nic nemůže a vy máte smolíka pacholíka. Jedním slovem - socialismus.

Ale zpět k Dopravnímu podniku Města pražského. Nestačí, že jste byli oloupeni jednou, ilegálně, neznámým nezbedou. Teď jste dopravním podnikem oloupeni podruhé, naprosto „legálně“, za bílého dne. Stěžovat si můžete leda tak na lampárně (to jsme zase u dráhy). Zaplať, jinak nejedeš! No nad tím se zase někdo musel pořádně zamyslet… aby vymyslil takovou volovinu. Od nového roku chce dopravní podnik zdražovat. Za co? Vážně uvažuji o tom, že vyměním město. Takové České Budějovice sice nemají tak velký počet přepravených osob, ale naučili se používat počítač. Všechny kupony jsou přes píp-kód zapsané na Váš účet do počítače. Ani kupón nevypadá jako filatelistův sen. Kupón je zcela jistě vytištěn daleko levněji než v Pražském případě. Evidence je zcela zřejmá a myslím, že ani s vydáním duplikátu by nedělali takové ofuky. A kdyby se Vám nechtělo platit, objedete město na kole za 20 minut.

Docela by mne zajímalo, na kolik celá ta mašinerie okolo průkazek, revizorů, lístkových automatů, lístkových štípaček a dalších opičáren stojí. Zda to náhodou nestojí víc, než 20%-25% příjmů dopravního podniku, což by znamenalo, že si na tom kamarádové kamarádů, kteří tisknou kolky, kteří vyrábějí mašinky na potisk lístků, kteří doporučují do Pražského metra turnikety, a kteří dodávají pro dopravní podnik všechny ty vymyšlenosti aby lidi platili jízdné, mastí kapsu. Tedy zda se tou mašinérií náhodou neutratí víc, než se ve skutečnosti vybere. Mám takové podezření, že i přes učesané statistiky tomu tak JE. A to je přesně co si o tom myslím: Všechno je jeden pečlivě udržovaný tunel na městské peníze, které tečou známým a kamarádům. Když mezitím okradou i Vás, není v tom už o moc větší rozdíl. To snad, abyste si vystavili "duplikát" sami, přeci se nenecháte okrádat, nebo se zachovali stejně jako v případě výše zmíněného nezbedy?


Další moje staré, většinou politicky zcela nekorektní články naleznete zde: http://musil.bigbloger.lidovky.cz/ a nové články pak zde:  http://dalibormusil.blog.idnes.cz/

Dalibor Musil

Dalibor Musil

Dalibor Musil

- O dění na hraně tzv. politické korektnosti - O dění v otázkách rodiny, vztahů a morálky - okrajově o technologiích, především o paradoxech testování software

polokonzerva, aneb polokonzervativně o všem možném a někdy bohužel i zcela nemožném

REPUTACE AUTORA:
0,00

Tipy autora

Oblíbené stránky